Förbundsarenan bakom lyckad kampanj om civilsamhällets betydelse

Teamwork high five as team together hands air greeting power tag team. Group of diversity people multiethnic

Civilsamhället bygger på engagemang. I Finland är det många som bidrar till allt från föreningsliv till folkbildning, men ännu fler behövs. Förbundsarenans kampanj “Engagera 2025”, som Stiftelsen Tre Smeder bidragit till, avslutades i början av april. Kampanjen har varit ett viktigt och lyckat initiativ som fått stor spridning och goda resultat.

Bild: Förbundsarenan

Med sina 68 medlemsförbund verkar Förbundsarenan för att sammanföra finlandssvenska organisationer och förbund. Nyligen genomfördes en viktig insats för det i form av kampanjen ”Engagera 2025”. Kampanjen, som pågick under våren (10 februari – 4 april), är en del av projektet Finansieringskällor för förbunden som genomförs med bidrag från Stiftelsen Tre Smeder, Föreningen Konstsamfundet, Svenska kulturfonden och Svenska folkskolans vänner.

Kostnadseffektivt med koordinerande kampanj

“Engagera 2025” visade på det värde som förbunden faktiskt skapar och på de olika sätt man kan bidra på till det svenskspråkiga civilsamhället i Finland. Totalt 26 organisationer deltog i kampanjen, allt från byaföreningar och vänverksamheter till olika kulturföreningar och miljöorganisationer. Stiftelsen hörde av sig till Robert Nilsson, projektledare på Förbundsarenan, som var mycket nöjd med kampanjen och dess resultat.

– Jag är väldigt imponerad över deltagarnas engagemang. Vi har uppmanat dem till att lyfta kampanjen – och som de gjort det! Förutom i sociala medier har kampanjen även synts i nyhetsbrev, i medlemstidningar, artiklar och olika bloggar, berättar han.

Foto: Joanna Lindén-Montes

Ett exempel på delningskultur

Bakgrunden till kampanjen är de utmaningar som flera föreningar i Svenskfinland står inför, såsom svårigheter med att rekrytera medlemmar, volontärer eller förtroendevalda. Med kampanjen vill Förbundsarenan ge både inspiration och verktyg till förbundens arbete med de här frågorna.

– Att vi som organisation koordinerade en kampanj som andra kan dra nytta av har visat sig vara både resurs- och kostnadseffektivt. När vi tillsammans kan synliggöra engagemang kan vi skapa bättre förutsättningar för att fler ska vilja delta och engagera sig.

Nilsson berättar att han tror att organisationer skulle tjäna på att samverka mer kring utmaningar, och hjälpa varandra genom den typ av delningskultur som kampanjen inneburit.

Bild: Unsplash

Större genomslag än förväntat

Engagemang kan se ut på många sätt. Det kan handla om allt från att hjälpa till med läxläsning eller volontärarbeta för en stödchatt till att bli medlem i en organisation eller börja prenumerera på en tidskrift. Förbunden som deltog i kampanjen verkar inom olika områden – men de bidrar alla till civilsamhället och främjar på så sätt en levande demokrati. Att vi är engagerade och bidrar med vår tid till det gemensamma är förstås viktigt för samhället i stort – men att göra något meningsfullt kan också få oss själva att må bättre.

Genom kampanjen har Förbundsarenan velat öka den här typen av engagemang, genom att synliggöra vad det betyder och hur människor kan vara med och bidra utifrån sina egna förutsättningar och möjligheter. “Engagera 2025” fick ett större genomslag än förväntat, och Förbundsarenan har fått motta konkreta exempel på den effekt som kampanjen skapat. 

– Ett av våra förbund berättade nyligen att en person hade hört av sig till dem efter kampanjen och ville engagera sig i förbundets verksamhet. Personen hade både kunskaper och erfarenheter på området, men hade inte vetat att hen kunde engagera sig hos dem innan. Det är förstås fantastiska nyheter – för det var precis den typen av synergieffekt vi ville uppnå, säger Robert Nilsson.

Stiftelsen Tre Smeder har följt med kampanjen och är mycket nöjda med kampanjens synlighet och resultat.

– Det är glädjande att kampanjen Engagera2025 nått ut och skapat så bra effekt och resultat. Det är viktigt att vi hela tiden påminner om hur många olika sätt det finns att engagera sig på, och framförallt hur avgörande det är för civilsamhället att vi fortsätter engagera oss, i såväl liten som stor omfattning, kommenterade Patrik Lerche, ombudsman på Stiftelsen Tre Smeder, kampanjen.

Bild: Unsplash

“Engagera 2025” i några siffror

  • Målet var att Förbundsarenans poster på Meta skulle nå minst 30 000 personer, vilket man lyckades med. Kampanjen fick över 60 000 sidvisningar och tillsammans med de förbund som deltog blev den totala räckvidden på Facebook 70 000 personer.
  • Den totala räckvidden (Facebook och Instagram) för kampanjen var omkring 90 000 personer.
  • Ett av kampanjens mål var att synas i media vid ett tillfälle – något man klarade med råge. Redan under kampanjens första vecka uppmärksammades den i Yle Vega – och utöver det har kampanjen synts i nyhetsbrev, medlemstidningar, artiklar och olika bloggar.

(Siffror från Förbundsarenan)